ik stel me voor

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

ik stel me voor

Bericht  nanky op ma jan 17, 2011 7:44 am

Dag forummers Very Happy

Ik kan erg genieten van de prachtige onderschriften die ik regelmatig voorbij zie komen op een ander forum (over buitenlandse hondjes). Zodoende ben ik op het pad gekomen van digitaal scrapbooken. Ik zou heel graag zelf ermee aan de slag gaan. Vooral ook omdat mijn hobby fotograferen is. Ik maak al jaren kaarten van mijn foto's die ik dan stuur naar familie, vrienden voor bijvoorbeeld verjaardagen. Maar nu zie ik dat ik veel meer kan met de foto's en de kaarten.
Sinds kort heb ik een IMAC, ik ben overgestapt van een windowscomputer naar een MAC. Omdat ik 't te duur vind om photoshop te kopen heb ik een gratis fotobewerkingsprogramma gedownload: GIMP. Dat werkt hetzelfde als photoshop, waar ik altijd mee werkte.
Maar goed, aan de slag dus. Kan ik ergens lesjes vinden waarmee ik kan starten?

Ik ben een vrouw van 57, getrouwd, geen kinderen. Woon met manlief, 3 katten en 1 hond. Hobby is dus fotograferen, en veel buiten zijn met de hond.

Nanky

nanky

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 16-01-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: ik stel me voor

Bericht  Admin op ma jan 17, 2011 11:24 am

Welkom hier!
Er zijn hier nog meer hobby-fotografen, wat natuurlijk niet zo gek is, want de combinatie van fotograferen en digiscrappen is zo leuk!
Gimp ken ik niet, dus als je daarover vragen hebt, kan ik je niet echt verder helpen. Maar heb je wel eens aan Photoshop Elements gedacht? Dat programma heeft zoveel mogelijkheden (alleen geen actions en niet alle styles zijn geschikt) en kost maar rond de 90 euro.

Creative for:
Berna Datema, Cali Designs, Christine Honsinger/Fiddlette, Clementine Design, Crowabout StudioB, Damayanti, Digiridoo Scraps, Fiddle-Dee-Dee, Lorie Davison, Paula Kesselring, PinkLotty Designs, Raspberry Road Designs, Rucola Designs, SherrieJD, Veronica Spriggs
Admin
Admin

Aantal berichten : 1398
Registratiedatum : 27-02-10
Leeftijd : 47

Profiel bekijken http://digiscrapnederland.forummotion.com

Terug naar boven Go down

Bericht  nanky op ma jan 17, 2011 1:44 pm

Hoi Admin,

Ik ben redelijk bedreven in het werken met photoshop. De reden dat ik Gimp gedownload heb is dat ik onlangs een nieuwe computer moest kopen (de andere crashte). Ik koos voor een MAC. Ik heb een testversie van CS5 nu op mijn mac staan, maar ik ben echt niet van plan om 'm te kopen. Ik werkte ook met de CS5. En omdat ik met Photoshop kan werken heb ik ook wat aan GIMP. Zoals 't er nu uitziet is het een zeer uitgebreid programma. Zoals gezegd, het werkt net zo als Photoshop.

Waar 't mij om gaat is het leren digiscrappen.

Groet van Nanky

nanky

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  nanky op ma jan 17, 2011 4:16 pm

Ik kan dus wel met Photoshop werken, maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen met scrapbooking Question Hoe kom je aan de plaatjes en hoe moet je ermee werken?
Kunnen jullie mij daarbij helpen Smile

Nanky

nanky

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Yvonne op ma jan 17, 2011 5:21 pm

Hoi Nanky,

Welkom op deze site! Ik ben zelf begonnen met het downloaden van freebies. Kijk b.v. eens op de site van Bellabeluga (http://bellabelugas.blogspot.com/), zij heeft een aantal kits op haar blog staan die je vrij kunt downloaden. Ook bij onze maandelijkse freebie challenge is een link te vinden naar een gratis kit. Er is genoeg te vinden op het internet. Ja, hoe begin je, kijk naar werk van anderen, gewoon een kwestie van proberen. Ik ga er van uit dat als je met Photoshop overweg kunt, je weet hoe je met lagen werkt. Dat is eigenlijk de basis.

Als er vragen zijn, gewoon doen hoor, er is altijd wel iemand die raad heeft.
Yvonne

Aantal berichten : 608
Registratiedatum : 01-03-10
Leeftijd : 62

Profiel bekijken http://ieffie-scrap.blogspot.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  nanky op ma jan 17, 2011 6:37 pm

@Yvonne, het klinkt allemaal zo gemakkelijk, maar voor een buitenstaander Question
Wat is een kit? en wat kan ik ermee?

Nanky

nanky

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Jeannette op ma jan 17, 2011 6:41 pm

Hoi Nanky, welkom hier!

Een kit bestaat uit papers en elementjes. Er zijn gratis kits en je kunt ze kopen.
Zo´n kit kun je dan downloaden en gebruiken voor het scrappen. Gewoon even iets downloaden, dan zie je hoe het in elkaar zit en is het wat gemakkelijker te begrijpen. Zoals Yvonne al zei er staat wel een link voor een gratis kit in de freebie challenge thread.
Als je er niet uitkomt vraag je maar weer.
Jeannette

Aantal berichten : 343
Registratiedatum : 28-02-10
Leeftijd : 49

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  spontanity op ma jan 17, 2011 8:20 pm

Welkom Nanky,

Ook namens mijn persoontje welkom hier.
Ik hoop dat je hier wat op kunt steken.
Eigenlijk heeft iedereen het zichzelf aangeleerd denk ik.
Door te lezen te kijken op andere sites, door te googelen op digiscraplessen.
Er is héél veel info te vinden daarover.

Waar je ook erg leuke freebies kunt downloaden is
HIER

En met deze hobby raak je eigenlijk nooit uitgeleerd.
Fijne van deze site is dat het een vrij hechte en kleine groep is.
Iedereen probeert eigenlijk iedereen te helpen.
Maar.....het meeste moet je toch zelf ondervinden.

Succes!!!

Aukjes site

My CT Work
spontanity
Admin

Aantal berichten : 713
Leeftijd : 58

Profiel bekijken http://www.spontanity.nl

Terug naar boven Go down

Bericht  nanky op ma jan 17, 2011 8:35 pm

Dank jullie hartelijk voor het welkom....proberen maar dus!
Ik houd jullie op de hoogte! Smile

Nanky

nanky

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Lilly-10 op di jan 18, 2011 10:11 am

Ook van mij , hartelijk welkom op deze site.
Lilly-10

Aantal berichten : 675
Registratiedatum : 01-03-10
Leeftijd : 64

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  sascha78 op vr jan 21, 2011 8:15 pm

Hartelijk welkom hier. Wanneer je nog helemaal niet weet hoe het werkt is het ook enorm lastig. Misschien is het ook wel handig dat er hier in de vraagbaak een soort stappenplannetje komt over hoe je precies begint. Dat was er op de vorige site ook en daar heb ik in het begin erg veel aan gehad.

Na ja hier een stappenplannetje van mij. Ik leg het even met het programma photoshop omdat ik daarmee werk.
Je klikt eerst op file en dan op new.
Je krijgt nu een nieuw scherm waar je allerlei getallen in kunt vullen. De hoogte en de breedte zet je op 3600 pixels. De resolutie op 72 pixels/cm en de colormode op RGB color en 8 bit. De background contents zet je op transparent. Daarna klik je op ok en krijg je een wit vel op vierkantjes.
Nu kun je via openen je foto openen en een achtergrondpapier (die je gedownload hebt). Het papier kun je dan naar het vlak met de vierkantjes slepen. Daarna kun je je foto erheen slepen en andere elementjes (dingetjes om te versieren) of kaders (soort fotolijstjes) er heen slepen (eerst openen uiteraard). Tot slot kun je nog schaduw aanbrengen via layer, layerstyle, drop shadow. Natuurlijk kun je nog veel meer met het programma dan wat ik net verteld heb, maar dat kun je leren door op google te zoeken naar tutorials. Dit zijn korte lesjes over bijvoorbeeld het maken van schaduw e.d.
Ik hoop dat je zo weer even verder kunt.

Succes!
sascha78

Aantal berichten : 261

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Admin op wo aug 24, 2011 2:44 pm

Ik zie dit trouwens nu pas, maar voor een optimale afdrukkwaliteit zet je een nieuw bestand niet op 72 pixels/cm maar 300 pixels per inch. Alle scrapspullen zijn ook op deze resolutie gemaakt.

Creative for:
Berna Datema, Cali Designs, Christine Honsinger/Fiddlette, Clementine Design, Crowabout StudioB, Damayanti, Digiridoo Scraps, Fiddle-Dee-Dee, Lorie Davison, Paula Kesselring, PinkLotty Designs, Raspberry Road Designs, Rucola Designs, SherrieJD, Veronica Spriggs
Admin
Admin

Aantal berichten : 1398
Registratiedatum : 27-02-10
Leeftijd : 47

Profiel bekijken http://digiscrapnederland.forummotion.com

Terug naar boven Go down

Bericht  Bakkertje op wo aug 24, 2011 8:41 pm

Hallo Nanky,
van harte welkom en veel succes met digiscrappen, maar zorg ervoor dat
je genoeg nachtrust krijgt (haha) want het is een verslavende hobby... Very Happy

Bakkertje

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 07-01-11
Leeftijd : 58

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen